Green Tractor Talk banner

Del Morino klepelmaaier

27K views 61 replies 15 participants last post by  Tron  
#1 ·
Gisteravond heb ik een Funny Top 158 C met Y-blades ontvangen (ja, zo heet het echt). Ik heb hem van de vrachtwagen gehaald (ik had palletvorken met de tractor moeten kopen, maar dat is een ander onderwerp) en in de werkplaats neergezet om hem in elkaar te zetten. Hij was gemakkelijk in elkaar te schroeven, dus ik moest hem aansluiten en de handmatige offset proberen. Tot nu toe ben ik onder de indruk van de bouwkwaliteit. Ik moet hem vanavond smeren en de "inloop"-procedure uitvoeren. Ik zal dit weekend aan deze post toevoegen nadat ik de kans heb gehad om hem te gebruiken. Meer volgt!

#2 ·
Erg leuk -- Ik heb deze met interesse bekeken.

#6 ·
Afgelopen nacht heb ik een Funny Top 158 C met Y-blades ontvangen (ja, zo heet het echt). Ik heb hem van de vrachtwagen gehaald (ik had palletvorken met de tractor moeten kopen, maar dat is een ander onderwerp) en in de werkplaats neergezet om hem in elkaar te zetten. Hij was gemakkelijk in elkaar te schroeven, dus ik moest hem aansluiten en de handmatige offset uitproberen. Tot nu toe ben ik onder de indruk van de bouwkwaliteit. Ik moet hem vanavond smeren en de "Run In" procedure uitvoeren. Ik zal dit weekend aan deze post toevoegen nadat ik de kans heb gehad om hem te gebruiken. Meer volgt!

View attachment 801355

View attachment 801357

View attachment 801358
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar je gedachten nadat je hem een beetje hebt gebruikt.

#9 ·
Mijn belangrijkste gebruik zal zijn om de paardenweiden en de paden van de achterste 40 hectare onder controle te houden. Er zijn een paar kleine zaailingen en diverse "rommel", maar de overgrote meerderheid zal onder de 0,5" liggen. Ik weet dat de Y-messen niet ideaal zijn voor het dikkere spul, maar ik heb de afweging gemaakt voor de fijnere snede. De offset-functie was een groot verkoopargument voor mij. Nu kan ik, in plaats van onkruid te wieden onder de heklijn, de tractor het laten doen. Good Works Tractor heeft een paar goede video's op YouTube over dit ding, maar nadat ik het heb gebruikt, zal ik wat voor- en nafoto's maken.

#10 ·
Zoals beloofd hier een snelle update:
Ik heb het gesmeerd en de olie van de versnellingsbak gecontroleerd (het was in orde), daarna de inloop procedure gedaan. Omdat alles vrij pijnloos verliep, heb ik vier passes gemaakt in een zijweide. De eerste indruk is dat we hier heel blij mee gaan zijn! Ik weet niet of de foto's het recht doen, maar het maakte hier snel werk van. Het was niet de moeilijkste test ervoor, maar ik ben er nog steeds aan het wennen. Ik moet de bovenste verbinding aanpassen zodat de snede iets hoger is. Ik zal weer een update geven als ik meer doe.

#11 ·
Ze doen hun werk goed. Ik ben blij met de snit die ik van de mijne krijg. Ik denk dat ze veel beter werk leveren met een lage snit dan met een hogere snit. Ik houd de mijne op ongeveer 1,5 tot 2 inch.

#15 ·
Ze doen goed werk. Ik ben tevreden met de snede die ik van de mijne krijg. Ik denk dat ze veel beter werk leveren met een lage snede dan met een hogere snede. Ik houd de mijne op ongeveer 1,5 tot 2 inch.
Ik denk dat ik het op een plek die egaler is, lager zal moeten zetten en zal moeten kijken hoe het eruit ziet, bedankt voor de tip!

Ziet er goed uit. Ziet er niet naar uit dat de "Y" versus de hamerbladen een probleem was, zelfs niet in dit dikkere spul. Bedankt voor de update.
Wat er op de foto stond, was gewoon gras. In de komende dagen zal ik een paar plekken maaien met "bomen" (lees zaailingen tot 0,5") en feedback geven.

Als je maar 1 maaier wilt hebben (om zowel het '2x per jaar maaien' hoge spul als een hectare wekelijks gemaaid gazon te behandelen), denk je dat dit dan een acceptabele klus op het gazon zou doen?
Mijn eerste buikgevoel: Ja, ik denk dat dat zou werken. Ik zal het gras de komende dagen moeten maaien, voor de lol kan ik de klepelmaaier over een plek laten lopen en het je laten weten.

#16 ·
Als je maar één maaier zou willen hebben (om zowel het '2x per jaar maaien' hoge spul als een hectare wekelijks gemaaid gazon te behandelen), denk je dat dit een acceptabele klus op het gazon zou doen?
Als ik maar één maaier zou kunnen hebben, zou het een klepelmaaier zijn en ik geef de voorkeur aan de hamers boven de messen.

#18 ·
Update 2.0
Tussen de regenbuien door kon ik de maaier beter testen. Nog steeds geen bomen, maar veel dichter en hoger gras, onkruid en lisdodden. Zoals verwacht deed hij het prima! De handmatige offset was de extra prijs meer dan waard. Onder hekken maaien is geweldig! Ik moet er meer mee oefenen, maar ik denk niet dat het veel gewenning zal vergen.
Ik heb ook een klein stukje van de tuin (regelmatig gemaaid gras) genomen om te zien wat hij zou doen. Op de laatste foto bovenaan kun je de resultaten zien. Ik zou zeggen dat hij prima gras kan maaien, het enige nadeel is dat hij niets met het maaisel doet.

We zijn hier erg blij mee, weer zo'n ding van "waarom hebben we dit niet eerder gekregen?!"

Voor:
802004

Na:

802005

Voor:
802006

Na:
802007

#21 ·
Update 2.0
Tussen de regenbuien door kon ik de maaier verder testen. Nog steeds geen bomen, maar veel dichter en hoger gras, onkruid en lisdodden. Zoals verwacht deed hij het prima! De handmatige offset was de meerprijs zeker waard. Onder hekken maaien is geweldig! Ik moet er meer mee oefenen, maar ik denk niet dat het veel gewenning vergt.
Ik heb ook een klein stukje van het gazon (regelmatig gemaaid gras) genomen om te zien wat het zou doen. Op de laatste foto bovenaan kun je de resultaten zien. Ik zou zeggen dat hij gazongras prima kan maaien, het enige nadeel is dat hij niets met het maaisel doet.

We zijn hier erg blij mee, weer zo'n ding van "waarom hebben we dit niet eerder gekregen?!"

Voor:
View attachment 802004

Na:
View attachment 802005

Voor:
View attachment 802006

Na:
View attachment 802007
Bedankt voor de update. Ik overweeg dit voor meer gras dan veld, dus ik waardeer de proef.

#20 ·
@Tlyons83 Zal doen. De volgende run wordt de achterste 40 trails en dan de paardenweide (beide bestaan voornamelijk uit gras, wat onkruid en een paar verspreide bomen onder de 0,5")

• Like
Reactions: rtgt and PJR832
#24 ·
Ok, wat doe ik verkeerd? Ik kon de video niet aan de praat krijgen...
Ik denk niet dat hij de video correct heeft gelinkt. Het moet via een derde partij zoals YouTube, Vimeo of iets dergelijks gebeuren.

• Like
Reactions: Guja0501
#27 · (Edited)
Vergeleken met een klepelmaaier met een cirkelmaaier, zou de klepelmaaier meer schade oplopen als je een steen raakt? Ik dacht aan een situatie als deze:
Sorry, deze heb ik gemist...

Meer schade is relatief. Beide maaiers zouden waarschijnlijk een mes beschadigen (afhankelijk van de steen/hoe hard deze geraakt werd, enz.). Afhankelijk van de eenheid kan een breekbout breken, de riemen zouden slippen of de koppeling zou het begeven. Er zitten meer messen op de klepel, maar ik vermoed dat de messen op de cirkelmaaier duurder zijn.

Ik heb niet de hele video bekeken, maar een paar van de messen zouden waarschijnlijk beschadigd raken door die steen en misschien zouden de riemen slippen, maar ik denk dat dat het is. Wat betreft het snijden van wat er was, zou de klepel het prima snijden.

#28 ·
Nog een update (hoewel geen foto's...):
In het weekend was ik op de paden aan het spelen met de machine. Over het algemeen ben ik nog steeds blij met het apparaat. Het sneed alles wat ik er doorheen haalde (zelfs een paar grotere takken en jonge boompjes). Mijn enige echte klacht is dat het op oneffen terrein (van links naar rechts en op en neer) lastig is om te voorkomen dat het gaat scalperen. Misschien heb ik het nog steeds slecht ingesteld voor wat ik aan het snijden ben, maar ik heb de rol een paar centimeter van de grond gehouden en zo gebruikt. Het zijn geen wandelpaden, dus de SxS en de tractor zullen geen last hebben van 15 cm hoog gras.
De volgende stap zijn de paardenweiden en daar zal ik foto's van maken.

• Like
Reactions: rtgt
#29 ·
Ik heb het kleinere weiland in het weekend gemaaid. Ik vond ook een paar kleinere takken en een paar kleine bomen. Ik moet terug om de kattenstaarten te maaien, maar dat zal waarschijnlijk gebeuren als we de omheining weghalen. We kunnen niet wachten om te zien hoe de weilanden er volgend jaar uit zullen zien.

#31 ·
We hebben de tweede weide gemaaid. De enige twee dingen die overblijven zijn een paar plekjes om bij te werken (dingen die ik expres heb laten liggen) en onder de heklijn, waar ik mee wacht tot we het hek weghalen.

#33 ·
Tot dusverre goed. Ik ben een paar rotsen en een paar grotere stokken / takken tegengekomen, dus de messen zijn niet meer zo scherp als nieuw. Ik zal proberen dit weekend een foto van de onderkant te maken. Nog steeds blij dat ik het gekocht heb!

#34 ·
Afgelopen nacht heb ik een Funny Top 158 C met Y-blades ontvangen (ja, zo heet het echt). Ik heb hem van de vrachtwagen gehaald (ik had palletvorken met de tractor moeten kopen, maar dat is een ander onderwerp) en in de werkplaats neergezet om hem in elkaar te zetten. Hij was gemakkelijk in elkaar te schroeven, dus ik moest hem aansluiten en de handmatige offset proberen. Tot nu toe ben ik onder de indruk van de bouwkwaliteit. Ik moet hem vanavond smeren en de "inloop"-procedure uitvoeren. Ik zal dit weekend aan deze post toevoegen nadat ik de kans heb gehad om hem te gebruiken. Meer volgt!

View attachment 801355

View attachment 801357

View attachment 801358
Ik heb de 158 funny top flair maaier van Del Morino gekocht. Je zult in de problemen komen als je ooit de riemen moet vervangen. Er is geen eenvoudige manier om de riemen te vervangen en de handleiding is nutteloos. Niemand biedt enige begeleiding over hoe je de nieuwe riemen op de twee sets katrollen krijgt