Laat ik beginnen met te zeggen dat dit onderwerp vaak fel wordt bediscussieerd. Het is mijn bedoeling om te voorzien wat ik denk dat feiten zijn, en ik zal ze ondersteunen door waar mogelijk links en referenties te verstrekken. Het is niet mijn bedoeling om controverse of vlammenoorlogen te veroorzaken.
Een paar definities uit het Woordenboek en Thesaurus - Merriam-Webster Online woordenboek:
Ballast - Definitie en meer van het gratis Merriam-Webster Dictionary
Hier is een vrij goede beschrijving van waar we het over hebben, afkomstig van deze link: Waarom vorkheftrucks omkantelen (Sorry, link is niet langer actief). Vervang gewoon het woord tractor door vorkheftruck:
1) De vooras is niet berekend om die hoeveelheid gewicht te dragen en kan snel of langzaam na verloop van tijd defect raken met lekkende afdichtingen of versleten lagers, knokkels en stuurstang uiteinden.
2) De vooras draait in het midden, dus de tractor kan naar links of rechts "vallen", waardoor een kantelconditie ontstaat.
3) We hebben alleen remmen op de achteras, dus als deze licht wordt, verliezen we het remvermogen. We verliezen ook tractie als de achterwielen lichter worden.
4) Het is veel zwaarder voor het stuursysteem.
In de bovenstaande voorbeelden van vorkheftrucks tonen ze het steunpunt of draaipunt als de voorwielen - maar ze zijn daarvoor ontworpen en over het algemeen sturen de voorwielen niet op een vorkheftruck - terwijl we dit steunpunt of draaipunt verder naar achteren willen verplaatsen zodat de achteras het grootste deel van het gewicht draagt. Hoe kan dat worden bereikt? De ENIGE manier is om gewicht ACHTER de achteras toe te voegen. Het laden van de banden helpt met tractie, maar zal de machine niet per se goed ballast, omdat dat gewicht al op de grond ligt - het wordt pas "ballast" als de achterbanden van de grond worden getild - en dan is het te laat!
Een paar definities uit het Woordenboek en Thesaurus - Merriam-Webster Online woordenboek:
Ballast - Definitie en meer van het gratis Merriam-Webster Dictionary
Fulcrum - Definitie en meer van het gratis Merriam-Webster Dictionary
Dus, hoe verhoudt dit zich tot ons en onze tractoren? Welnu, de ballast is wat we aan de achterkant van onze tractoren gebruiken om het gewicht te compenseren dat we vaak aan de voorkant plaatsen - meestal met een FEL. Het steunpunt of draaipunt is de plaats op de tractor die het gewicht van de last aan de voorkant en het gewicht aan de achterkant in evenwicht brengt. Ik zal dit illustreren met behulp van voorbeelden van vorkheftrucks, omdat het gemakkelijker is om er foto's van te vinden.




Hier is een vrij goede beschrijving van waar we het over hebben, afkomstig van deze link: Waarom vorkheftrucks omkantelen (Sorry, link is niet langer actief). Vervang gewoon het woord tractor door vorkheftruck:
Wat we niet willen op onze tractoren - is al het gewicht van de last en de tractor op de vooras, en dat zal gebeuren als de achterwielen van de grond komen en de voorwielen het steunpunt of draaipunt worden, zoals de foto's duidelijk laten zien. Vier belangrijke redenen waarom we dit willen vermijden zijn:
1) De vooras is niet berekend om die hoeveelheid gewicht te dragen en kan snel of langzaam na verloop van tijd defect raken met lekkende afdichtingen of versleten lagers, knokkels en stuurstang uiteinden.
2) De vooras draait in het midden, dus de tractor kan naar links of rechts "vallen", waardoor een kantelconditie ontstaat.
3) We hebben alleen remmen op de achteras, dus als deze licht wordt, verliezen we het remvermogen. We verliezen ook tractie als de achterwielen lichter worden.
4) Het is veel zwaarder voor het stuursysteem.
In de bovenstaande voorbeelden van vorkheftrucks tonen ze het steunpunt of draaipunt als de voorwielen - maar ze zijn daarvoor ontworpen en over het algemeen sturen de voorwielen niet op een vorkheftruck - terwijl we dit steunpunt of draaipunt verder naar achteren willen verplaatsen zodat de achteras het grootste deel van het gewicht draagt. Hoe kan dat worden bereikt? De ENIGE manier is om gewicht ACHTER de achteras toe te voegen. Het laden van de banden helpt met tractie, maar zal de machine niet per se goed ballast, omdat dat gewicht al op de grond ligt - het wordt pas "ballast" als de achterbanden van de grond worden getild - en dan is het te laat!