Deze week de Allis Chalmers WD opgeknapt. Ik was het zat om de gerepareerde, gescheurde en opnieuw scheurende uitlaatspruitstuk te repareren. Ik kocht een nieuwe van Steiner en ik weet niet of het buitenlands of Amerikaans gegoten is, maar ik moet zeggen dat de kwaliteit uitstekend is. Ik inspecteerde de inlaatzijde ervan en moest een paar slakken eraf kloppen, wat veel beter is dan sommige waar ik over heb gehoord. Ik maak mijn eigen pakkingen hiervoor van uitlaatspruitstukplaat, omdat die van elke leverancier die ik heb gezien gewoon papier zijn zonder metaal erin.
Nieuwe bougies, kabels, dop, rotor, bobine, contactpunten en condensator en de timing afgesteld.
Voor de governor dank ik God voor forums en een aantal van de super ervaren leden daar. Eén in het bijzonder is een Dr.Allis die op het AllisChalmers forum en Yesterday's tractors zit. Governors kunnen je gek maken of als je de instructies leest en ze volgt voor de specifieke governor waar je aan werkt, kan het een fluitje van een cent zijn. In dit geval zijn er niet veel instructies, maar er is een hoop ervaring en zoveel kennis op mijn scherm en binnen handbereik, het is verbazingwekkend.
Om een voorbeeld te geven: er is geen gasafstelling op deze, alleen een invoerstaaf van het gas en een massieve staaf van de governor naar de carburateur. Hoog stationair toerental of volgas wordt bepaald door een veer in de governor. Dan is er de tribale kennis die deze jongens hebben voor het veranderen van dingen.
Een WC/WD/WD45 veer moet een witte streep hebben en is PN: 70220702 en zorgt voor 1700 tpm, het was 1645 op de mijne. WD45's hebben misschien een rode streep, maar wat ik kon vinden was dat de veer hetzelfde was.
Er is ook een P/N: 70223498 power unit veer die tussen een 70220702 en een 70226785 zou zitten voor de trekkracht.
Een model 170/175 veer met een blauwe streep PN: 70226785 en krijg 1800 tpm.
en je kunt een D17 veer PN: 70229519 plaatsen en naar 2000 tpm gaan.
En ten slotte kun je naar tractor supply gaan en hun C-173 veer kopen en net onder de 2200 tpm komen.
Originele veer.
Dan kun je de gewichten verwisselen en wat respons krijgen. De governor begint meteen te werken als de toeren daalen, maar op tractoren daalt hij 300 tpm voordat hij volgas krijgt, maar als je de gewichten van de gleaner E model combine motor plaatst, daalt hij maar 150 tpm.
De onze draaide veel toeren, maar de governor was niet gevoelig en door te lezen kwam ik erachter waarom. Als het gas met de motor uit helemaal open wordt getrokken, houd dan de staaf naar de carburateur helemaal open en de staaf moet in lijn liggen met het gat in de governoras. Hier was de mijne. Veel te lang, wat meer toeren gaf, maar het haalde alle gevoeligheid uit de governor. De staaf was perfect recht.
Zoveel buiging moest ik in de staaf aanbrengen om hem in het gat te krijgen.
De governor zal de gashendel nog steeds helemaal openen indien nodig. Door hem te kort te maken, wordt de gevoeligheid nog meer verhoogd, maar kan dit schommelingen veroorzaken.
Sorry voor de lange post, maar ik vond dit allemaal interessant en het is verbazingwekkend hoe iets van 68 jaar oud en volledig mechanisch nog steeds kan worden afgesteld om precies te doen wat het in 1953 deed.